همه چیز درباره آسانسور های شیشه ای

آسانسور های شیشه ای و پانوراما

آسانسور های شیشه ای یا به اصطلاح پانوراما به آسانسور هایی گفته می شود که حداقل یک وجه کابین شیشه بوده و نمایی از داخل کابین به سمت بیرون و یا برعکس وجود داشته باشد.


در این مطلب با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  • معرفی آسانسور های شیشه ای
  • انواع آسانسور های پانوراما
  • مشخصات آسانسور شیشه ای
  • استاندارد های آسانسور پانوراما
  • طراحی و اجرای آسانسور شیشه ای
  • هزینه اجرای آسانسور شیشه ای

آسانسور های شیشه ای یا پانوراما

آسانسور شیشه ای یا پانوراما، آسانسور هایی هستند که یک یا چند طرف کابین آن شیشه هست. معمولاً این نوع آسانسورها معمولا در یک سازه شیشه ای مخصوص خود نصب می شوند که به مسافر اجازه می دهد نمای بیرونی را ببیند. آسانسور شیشه ای روشی جدید و هیجان انگیز برای مسافرت در یک مجتمع تجاری یا مسکونی است. پانل های شیشه ای در شیشه های شفاف یا دودی موجود است و فریم های اطراف آنها معمولا از جنس استنلس استیل می باشد. این نوع آسانسور را می توان با هر نوع مشخصات معماری و تزئینی تطبیق داد.

برخی موارد استفاده این آسانسور ها عبارتند از:

  • در نمای ساختمان‌های با ارتفاع متوسط (مانند مجتمع‌های تجاری و رستوران‌ها و…)
  • در داخل فروشگاه‌های زنجیره‌ای چند طبقه
  • در داخل ساختمان‌های مسکونی بسیار لوکس تریپلکس و بالاتر
  • در هتل‌ها و مکان‌های لوکس مانند تالارها
  • در سایر ساختمان‌هایی که آسانسور آن در نما در نظر گرفته شده است.

آسانسور پانوراما دارای تنوع بسیار زیادی در زمینه طراحی بوده که نه تنها معمار را در طراحی معماری خود محدود نمی‌نماید، بلکه ایده‌های متنوعی را نیز ارائه می‌کند.

شرکت آسانسور در اصفهان-آسانسور شیشه ای

انواع آسانسور های شیشه ای

سیستم محرکه در آسانسور های پانوراما میتواند از نوع کششی و یا هیدرولیک باشد. تعیین وجوه یا وجوهی از کابین که می بایستی به صورت پانوراما باشد کاملا بستگی به شرایط چاله آسانسور و چیدمان قطعات موجود در چاه خواهد داشت.

  • آسانسورهای شیشه ای کششی

مناسب برای ساختمان ها با ارتفاع بلند و توسط سیم بکسل و وزنه طراحی می شوند. کابین شیشه ای باعث می شود که تجهیزات مکانیکی آسانسور دیده شود.

  • آسانسورهای شیشه ای هیدرولیکی

در این مدل از سیم بکسل و وزنه استفاده نمی شود، مناسب ساختمان هایی با ارتفاع بلند نمی باشد. تجهیزات مکانیکی آسانسور در معرض دید قرار نگرفته.

اجرای آسانسور شیشه ای-شرکت آسانسور در اصفهان

ویژگی ها و مشخصات آسانسور های پانوراما

  • ابعاد آسانسور شیشه ای

شرکت آسانسور افق پیما در اصفهان، تکنسینی ماهر جهت بررسی محل نصب آسانسور اعزام می کند. تکنسین ما با بررسی محل و اندازه گیری های مورد نیاز ابعاد آسانسور را بدست می آورد تا با کمک این اندازه گیری ها و ابعاد بدست آمده، آسانسوری دقیقا متناسب با محل نصب، طراحی و ساخته شود.

  • درب آسانسور شیشه ای

درب های که برای این آسانسور ها استفاده می شود کاملا اتوماتیک هستند، ابعاد درب بین 70 الی 120 سانتی متری می باشد، که البته این ابعاد با توجه به ارتفاع و اندازه آسانسور متغییر است.

  • جنس شیشه آسانسورهای پانوراما

جنس شیشه به کار رفته در دیواره کابین آسانسور از نوع لمینت سکوریت بوده و کیفیت و مرغوبیت آن پس از ارائه سرتیفیکیت های مربوطه به کارشناس استاندارد نهایتا مورد تایید قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه طبق بند استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ در خصوص مقاومت و استحکام کلیه قسمت های دیواره های چاله آسانسور، اتاقک آسانسور و دیواره کابین و درب های طبقات، تحمل و عدم تغییر حالت در برابر نیروهای تنشی ۳۰۰ نیوتن به ۵ سانتیمتر مربع الزامی می باشد، بنابراین استحکام شیشه به کار رفته در کابین های پانوراما نیز ازین قاعده مستثنا نیست.

  • جنس لته های درب

در این نوع آسانسور ها در صورتی که نمایی از سمت درب های طبقات به سمت بیرون و یا داخل وجود داشته باشد میتوان لته های درب های طبقات و کابین را به صورت شیشه ای نصب کرد. درب های لته شیشه ای در دو نوع شیشه ای با کلاف استیل و یا کاملا شیشه ای (فریم لس) وجود دارد.

جنس شیشه های به کار رفته در لته های درب های طبقات نیز از نوع لمینت سکوریت ضد ریزش و پاشش بوده و استحکام آن مشابه شیشه ها و دیواره های به کار رفته در قسمت های دیگر کابین به اندازه عدم تغییر حالت در برابر ۳۰۰ نیوتن بر ۵ سانتیمتر مربع از سطح آن می باشد.

  • کابین آسانسور شیشه ای

در آسانسور های پانوراما کابین آسانسور با توجه به ابعاد و شرایط آسانسور میتواند به صورت مربع، مستطیل، گرد و یا بیضی طراحی و ساخته شود. چنانچه کابین آسانسور از نوع گرد و یا بیضی ساخته شود با توجه به اینکه شیشه کابین نیز از نوع تخت خارج خواهد شد، بنابراین تست آونگی شیشه به کار رفته در دیواره کابین با ارائه سرتیفیکت های مربوط به شیشه توسط کارشناس استاندارد بررسی خواهد شد.

کابین آسانسور شیشه ای-شرکت آسانسور در اصفهان

تست آونگی در آسانسور شیشه ای

کابین آسانسور شیشه ای (پانوراما) می تواند به اشکال مختلف ساخته شود. در برخی مواقع با توجه به ابعاد و شرایط آسانسور به صورت مربع، مستطیل، گرد و یا بیضی طراحی و اجرا می شود. در این مواقع که کابین آسانسور از نوع گرد و یا بیضی می باشد با توجه به اینکه شیشه کابین نیز از نوع تخت خارج خواهد شد، بنابراین تست آونگی شیشه به کار رفته در دیواره کابین با ارائه تاییدیه های (سرتیفیکت های) مربوط به شیشه توسط کارشناس استاندارد بررسی خواهد شد.

مدل های آسانسور شیشه ای

  • کابین شیشه ای تمام گرد

با پیشرفت تکنولوژی می توان خواسته ها و سلایق مشتریان را براحتی برآورده کرد. کابین تمام گرد یکی از محصولاتی می باشد که چند سال امکان ساخت آن براحتی امکان پذیر نبود. ولی هم اکنون متخصصان و مهندسین شرکت آسانسور افق پیما در اصفهان، کابین شیشه ای تمام گرد را برای انواع آسانسورهای گیرلس و هیدرولیکی فراهم کرده اند.

  • آسانسور شیشه ای گرد

در این مدل آسانسور، کابین های شیشه ای قوس دار هستندکه درواقع ظاهرشان گرد و یا نیم گردی دارند. کابین های قوس دار در صورتی که از جنس شیشه باشند, معمولا وارداتی هستند، اما اگر کاببن از جنس پلی کربنات باشد در واقع یک نوع طلق است که برای کابین استفاده می شود کخ در کشور موجود است. اما کابین شیشه ای به سختی وارد می شود.

در صورتی که خواهان نیم کابین گرد هستید باید سفارش داده شود. این مدل مناسب برای کسانی می باشد که به دنبال آسانسور شیشه ای لوکس برای ساختمان خود می گردند.

  • آسانسور شیشه ای مدل مربعی

مدل دیگر مدل مربعی است که در واقع دیگر حالت گرد یا نیم گرد نیستند که توسط تکنسین های شرکت افق پیما اندازه گیری می شود. شاسی گیری توسط تکنسین ها صورت می گیرد و برای کابین از شیشه استفاده می شود. این مدل معمولا برای مکان های دوطبقه در منزل و شرکت هایی که ظاهر شیک اهمیت دارد بیشتر کاربردی خواهد بود.

آسانسور شیشه ای مربعی-شرکت آسانسور در اصفهان

استاندارد آسانسور شیشه ای

1- ایمنی

در صورتيكه قسمتهای شفاف كابين شيشه ای باشد پاراشوت آن بايستي از نوع تدريجي (PROGRESSIVE TYPE) و در صورتيكه قسمت هاي شفاف از طلق باشد و سرعت آسانسور نيز بيشتر از يك متر بر ثانيه نباشد تا آخر پايان سال 77 نصب شده باشند، ميتواند از نوع پاراشوت لحظه اي استفاده نمود.

  • پوشش چاه

چاه آسانسور در طبقاتي ممكن است در دسترس عموم باشد بايد داراي پوششي به شرح ذيل باشد.

  1. اين پوشش مي تواند شيشه اي باشد.
  2. ارتفاع ديواره ها بايد از سطح هر دسترسي حداقل 5/2 متر باشد.
  3. ارتفاع ديواره ها از سمت ورودي آسانسور حداقل 5/3 متر باشد.
  4. در پايين ترين طبقه يا زير آن فضايي براي پرسنل سرويس كار تامين شود به نحوي كه بتواند به قسمت هاي خارجي كابين براي نظافت يا سرويس دسترس پيدا نمايد و حداقل فاصله افقي بايستي 45 سانتيمتر باشد.
  • کابین شیشه ای

  1. قسمت هاي شفاف كابين بايد بگونه اي طراحي و نصب شوند كه بارهاي عمودي از طرف كابين به آن وارد نشود و قاب (محل استقرار) آنها بگونه اي باشد كه بتواند بدون تغيير شكل مهمي بارهاي افقي وارده را تحمل نمايد. (بار افقي ممكن است از طرف مسافران وارد شود)
  2. صفحات شفاف از نظر مقاومت مكانيكي و مقاوم در برابر آتش بايستي مطابق با بند 5-6 مقررات ايمني آسانسور باشد.
  3. در صورتيكه از مواد شفافي به غير از شيشه استفاده شود بايد از نظر مقاومت مكانيكي و مسايل مطروحه بالا برابر باشد.
  4. در صورت استفاده از شيشه، شيشه بايستي Laminated باشد و حداقل ضخامت آن 5/11 ميليمتر باشد.
  5. در صورت استفاده از شيشه جام با ضخامت حداقل ده ميليمتر بايستي سطوح ان طرف شيشه كه در دسترس مسافر نباشد بوسيله لايه پلاستيكي چسب دار مخصوص پوشش داده شود.
  6. حداقل ضخامت آينه هاي استفاده شده جهت دكور آسانسور بايستي 6 ميليمتر باشد و بايد شيشه آن Laminated يا Toughened باشد و در صورتيكه از آينه با شيشه معمولي استفاده شده باشد بايستي سطوح پشت آينه بوسيله لايه پلاستيكي چسب دار مخصوص پوشش داده شود.
  • آسانسورهای نصب شده در فضای آزاد

در شرايط محيطي غير عادي كه در آن باد شديد، باران، برف و يخبندان قابل پيش بيني است بايد از استفاده از آسانسور در فضاي باز پرهيز نمود مگر نصب پوشش كامل (Transparent protective Wall) در نظر گرفته شود.

  • برچسب نشانه گذاری شیشه

برچسب نشانه گذاری شیشه، طبق مشخصات مندرج در استاندارد به صورت با دوام و دائم (برچسب اموال که با جدا کردن آن از بین می رود) روی لایه بیرونی یا داخلی چسبانده شود و از سوی شرکت تولید کننده شیشه با لوگوی آن باشد. شرکت تولید کننده شیشه لایه دار لزومی به دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد ندارد. ابعاد مشخصات فنی شیشه لایه دار کابین در فرم مشخصات (کابین) منعکس گردد.

  • نشانگر های کابین

لازم است شرایط تجدید نظر اول در تامین مساحت سطح شیشه خور و مساحت هر بخش شیشه خور رعایت گردد. در صورتی که درب های طبقه که به طور دستی کار می کنند ( درهای لولایی) این شرایط را ندارند، لازم است الزامات جایگزین استاندارد در بند 7-6-2 ب تامین گردد: 7-6-2-ب “وقتی کابین در طبقه ای در حال ایستادن و یا متوقف است، نشانگر حضور کابین، روشن شده و تا زمانی که کابین در طبقه متوقف است روشن باقی بماند.”

  • ضخامت شیشه

اندازه گیری غیر مخرب ضخامت شیشه در آئینه تزئینی (حداقل 4 میلی متر) انجام شود و پشت چسب بودن آن به صورت خود اظهاری انجام گردد (در صورت عدم دسترسی لازم است ضخامت سنجی شیشه با استفاده از ضخامت سنج آلتراسونیک انجام شود).

آسانسور شیشه ای خانگی

برای آسانسور های خانگی بیشتر از مدل آسانسور شیشه ای استفاده می کنند، زیرا این آسانسورهای خانگی شیشه ای جز دکوراسیون داخلی منازل به حساب می آیند. این آسانسور های خانگی شیشه ای قابلیت جابه جایی تا 6 نفر را دارند و مناسب برای آپارتمان های تا ارتفاع پنج طبقه یا منازل دوبلکس هست. حد اکثر فاصله جابه جایی تا ارتفاع 15 متری می باشد.

شرکت آسانسور خانگی در اصفهان

طراحی و اجرای آسانسور های پانوراما

زمانی که کابین آسانسور از نوع پانوراما می باشد طبیعتا جهت تامین شرایط لازم برای فراهم کردن چشم انداز زیباتر، دیواره چاله آسانسور نیز باید از نوع شیشه ای و یا در وجه شیشه ای کابین هیچ گونه دیواره ای وجود نداشته باشد. چنانچه چاله آسانسور در داخل ساختمان قرارگرفته باشد منعی جهت ایجاد چاله آسانسور بدون دیواره بدلیل عدم نفوذ رطوبت و گرد و غبار وجود نخواهد داشت ولی زمانی که یکی از وجوه چاله با یکی از وجوه ساختمان مشترک باشد طبیعتا جهت جلوگیری از نفوذ هر گونه رطوبت شامل باران و برف و یا غیره و همچنین گرد و همچنین گرد و غبار، اجرای دیواره شیشه ای جهت محصور کردن چاله ضروری خواهد بود.

با توجه به اینکه ظرافت در این نوع آسانسور ها بسیار حائز اهمیت است، بنابراین می بایستی طراحی و نصب با بالاترین کیفیت صورت گیرد تا از در معرض دید قرار گرفتن قطعات برقی و مکانیکی تا حد امکان به منظور بالابردن ظرافت این سیستم جلوگیری کرد.

قیمت آسانسور شیشه ای

مواردی که تعیین کننده قیمت آسانسور می باشند شامل ابعاد، جنس، ارتفاع، نوع و مدل آسانسور شیشه ای است. بعضی از اجزای این آسانسور به دلیل اینکه وارداتی می باشد و به قیمت ارز وابسته است نیز بر قیمت تاثیر می گذارد.

اگر برای این آسانسورها از شیشه استاندارد استفاده شود، معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت آن ها شامل هزینه شیشه می شود. البته قیمت آن ها بسیار کم هزینه تر از خرید یک خودروی جدید است. چون سایر قطعات این آسانسور مشابه نوع معمولی است، هزینه های آن ها هم یکسان خواهد بود. بسته به انتخاب آپشن ها، قیمت و هزینه اجرای آسانسور نیز متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان افق پیما تماس بگیرید.

شرکت آسانسور در اصفهان

افق پیما یکی از بهترین فعالان شرکت آسانسور در اصفهان دارای پروانه طراحی و مونتاژ ، نصب و تعمیر آسانسور و بالابر برقی از وزرات صنعت، معدن و تجارت و گواهی عضویت از اتحادیه و سندکیای آسانسور و پله برقی مي باشد. اين شركت عرضه كننده انواع آسانسورهای خانگی، کششی، هیدرولیکی، بیماربر یا تخت بر، پله پیما، خودروبر، ضد انفجار، ضد غبار، گیرلس و غیره با ظرفیت های مختلف و متنوع و با کیفیت است.

 

شرکت افق پیما متخصص در طراحی و ساخت انواع آسانسور در اصفهان همواره پاسخگوی شما عزیزان است.

برای مشاوره و پاسخگویی به سوالات خود همچنین برای دریافت خدمات طراحی و نصب و راه اندازی انواع آسانسور با ظرفیت های متنوع می توانید با متخصصین افق پیما تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط

شرکت آسانسور در اصفهان


نوشته: اخبار و مقالات، پشتیبانی و سئو: آوین نت


اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *